PO LIETUVĄ PASKLIS „DAINUOJANTYS PAUKŠČIAI“

2022 m. rugsėjo 10 – spalio 30 dienomis į sostinės ir kitų miestų koncertines erdves pakvies XII tarptautinis Šv. Jokūbo festivalis, kuris šiemet Klausytojams dovanos trylika chorinės ir kamerinės muzikos koncertų. Svarus kultūros reiškinys jau eilę metų yra rengiamas valstybinio choro „Vilnius“ bei brolių dominikonų inciatyva, suteikiančia unikalią progą pasiklausyti žymių Lietuvos ir užsienio atlikėjų, išgirsti retai atliekamą, ar dar negirdėtą Europos šalių chorinę muziką, vertingas lietuvių kompozitorių programas ir net specialiai festivaliui sukurtas premjeras.

XII tarptautinis Šv. Jokūbo festivalis šiemet yra dedikuojamas Šventiesiems Jokūbo metams ir Ukrainos temai, tai įprasmina ir paties festivalio pavadinimas „Cantus avium“ – „Dainuojantys paukščiai“. Šiai muzikos šventei pasirinkta ir ne ką mažiau ambicinga festivalio programa, apie kurią mintimis dalinosi festivalio meno vadovas prof. Artūras Dambrauskas: „Didžiausias mūsų koncertų siekis skleisti chorinę muziką šiemet įgauna dar didesnę prasmę. Kviesime net į devynis chorinės muzikos koncertus, kuriuose išgirsime didelį pripažinimą Europoje pelniusius chorus iš Latvijos, Lenkijos, profesionaliausius Lietuvos muzikos atlikėjus, turėsime dvi festivaliui dedikuotas premjeras, stambios formos koncertus, o muzikos gurmanai galės pasimėgauti ir kamerinės muzikos vakarais.“

Jau tapo gražia tradicija, kad festivalio pradžią žymi lietuvių kompozitorių premjeros, dedikuotos festivaliui. Šiemet į atidarymo koncertą rugsėjo 10 d., 20 val., Vilniaus Šv. Apaštalų Pilypo ir Jokūbo bažnyčioje pakvietė valstybinis choras „Vilnius“ su dviejų mūsų kompozitorių naujausiomis kompozicijomis. Tai Donato Zakaro „Credo“, parašyta liturginiu tekstu, nešanti viltį, tikėjimą ir susikaupimą. Skaidri faktūra, giedri lyrika klausytojams suteikė meditatyvaus nusiteikimo, o štai Giedriaus Svilainio oratorija „Dominikonų varpai“, kurią parašyti įkvėpė istoriniai Šv. Augustino ir Tomo Akviniečio tekstai, įnešė daugiau ekspresijos. Kūrinys skirtas atlikti mišriam chorui, solistams, karilionui, vargonams ir mušamiesiems. Tai ne tik efektingas, bet ir techniškai sudėtingas kūrinys, kurio atlikime pasitelkiamos šiuolaikinės medijos – monitoriai tam, kad viename iš bažnyčios bokštų grojantis karilijonininkas galėtų matyti apačioje esantį dirigentą, kitus muzikantus, ir kad atliekamas kūrinys iš skirtingų bažnyčios erdvių sutaptų laike. Tai didelio profesionalumo reikalaujantis iššūkis, tačiau G. Svilainis nepabūgo to pasikliaudamas tikrų scenos profesionalų patirtimi ir taip klausytojams suteikdamas galimybę patirti neišdildomų įspūdžių.

Kasmet į festivalį rengėjai pakviečia ir dar Lietuvoje neviešėjusius chorus. Šiemet vienas tokių bus Lenkijos radijo choras, meno vadovė ir dirigentė Maria Piotrowska-Bogalecka. Nors kolektyvas skaičiuoja 74 metus, Lietuvos publika iki šiol neturėjo progos išgirsti aukšto lygio choro, kuris didelį dėmesį skiria lenkų kompozitorių muzikai, daug koncertuoja, keliauja po pasaulį, įrašinėja Lenkijos nacionaliniam radijui ir televizijai. Pirmasis choro koncertas Lietuvoje įvyks spalio 1 d., 19 val., Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, rengiamas bendradarbiaujant su Lenkijos kultūros ir paveldo ministerija bei Lietuvos nacionaline filharmonija.

Šv. Jokūbo festivalyje viešės ir dar vieni svečiai iš Lenkijos. Torūnės choras „Astrolabium“, dirigentė Kinga Litowska, kartu su pasaulinę šlovę pelniusiu kameriniu ansambliu „Capella Bydgostiensis“, meno vadovas ir dirigentas Piotr Plawner, rugsėjo 24 d., 18 val., Pilaitės Šv. Juozapo bažnyčioje atliks šiuolaikinio lenkų kompozitoriaus Miłoszo Bembinowo kūrinius ir Argentinoje gimusio Martino Palmieri „Misa a Buenos Aires“. Nors tai yra mišios chorui lotynų kalba, bet skambantys tango akordai panardins klausytoją į intensyvių emocijų, aistros ir sinkopuoto ritmo pasaulį.

Tarp iškiliausių festivalio svečių iš užsienio – ypatingas kolektyvas, didžiausias profesionalus choras Baltijos šalyse valstybinis choras „Latvija“ diriguojamas Māris Sirmais. Choro kūrybinis braižas, unikalus skambesys, latvių chorinės muzikos tradicijų puoselėjimas išskiria šį kolektyvą iš daugelio kitų. Itin pabrėžiama kolektyvo vokalinė kultūra, atlikimo preciziškumas, beribės interpretacijų galimybės. Vilniaus klausytojams choras „Latvija“ paruošė programą, kurioje atsiskleis visas kolektyvo amplua – gebėjimas įtaigiai atlikti įvairių epochų ir žanrų chorinę muziką. Koncertas „Fragmentai” – rugsėjo 28 d., 19 val., Vilniaus Šv. Kotrynos bažnyčioje.

O štai iš Lietuvos profesionalių chorų klausytojai išgirs monumentalią Kauno valstybinio choro programą. Joje – Johanno Sebastiano Bacho meistriškai sukomponuoti motetai, kurie dar vadinami „motetinėmis fugomis”. Kauno valstybinis choras, diriguojamas Roberto Šerveniko, rugsėjo 21 d., 20 val., Vilniaus Šv. Ap. Pilypo ir Jokūbo bažnyčioje atliks keturis iš aštuonių išlikusių J. S. Bacho motetų, kurie skambės taip, kaip buvo atliekami J. S. Bacho tarnystės Šv. Tomo bažnyčioje Leipcige metais – pritariant vargonų pozityvui ir violončelei.

Gausias chorų gretas papildys ir Šv. Jonų bažnyčios gospel choras kuris į festivalį įneš ritmiškesnės muzikos, nes pirmą kartą pasirodys su rimto grupe ir atliks gospel muziką, gimusią JAV pietinėse valstijose, kur jos skambesiui daugiausia įtakos padarė bliuzas bei kantri žanras. 2022 m. spalio 22 d., 18 val., Šv. Juozapo bažnyčioje skambės šiuo stiliumi aranžuotos seniausios gospel giesmės.

Šv. Jokūbo tarptautinis festivalis kasmet plečia ne tik atlikėjų, stilių, bet ir žanrų įvairovę, tad greta chorinės muzikos įsilies ir įdomūs kamerinės muzikos koncertai. Rugsėjo 14 d., 20 val., Vilniaus Šv. Ap. Pilypo ir Jokūbo bažnyčioje išgirsime keturių jaunų vokalistų grupę „Il Senso”, kuri susikūrė tik prieš kelis metus, tačiau greitai ir sėkmingai įsiveržė į šalies koncertinį gyvenimą.

Dar vieną kamerinės muzikos vakarą spalio 5 d., 20 val., Šv. Ap. Pilypo ir Jokūbo bažnyčioje dovanos soprano ir fortepijono duetas. Tai Ukrainos nacionalinio operos ir baleto teatro solistė Kseniya Bakhritdinova-Kravchuk, kūrusi vaidmenis Ukrainos, Europos ir Azijos operos teatruose, tačiau prasidėjus karui ji paliko šalį, o prieglobstį rado Lietuvoje. Čia bendradarbiauja su Lietuvos nacionaliniu operos ir baleto teatru, rengia koncertus ir atstovauja savo šalį pristatydama Ukrainos kompozitorių kūrybą. Kartu su soliste koncertuos pianistas Darius Mažintas, daug dėmesio skiriantis Ukrainai ne tik savo kūrybinėje, bet ir visuomeninėje veikloje.

Kamerinės muzikos amplua išvysime ir visiems puikiai pažįstamą dainininkę Jurgą Šeduikytę. Siekis leistis į vis naujas ir kupinas profesinių iššūkių saviraiškos keliones savaime pakreipė dainininkę nauja kryptimi – baroko ir klasikos link. Taip gimė nauja programa su vargonininke Diana Enciene. Spalio 9 d., 13 val. koncerte Vilniaus Šv. Kazimiero bažnyčioje skambės baroko epochos kūryba ir pačios Jurgos autorinės kompozicijos.

Baigiamasis koncertas įprasmins šių metų festivalio dedikaciją, skirtą Šventiesiems Jokūbo metams ir karui Ukrainoje. Jame skambės iškilūs šiuolaikinių Ukrainos ir Lietuvos kompozitorių darbai – Valentino Silvestrovo Septintoji simfonija ir lietuvių autorės Zitos Bružaitės 2015 m. sukurtas Requiem. Šiuos kūrinius spalio 30 d., 19 val., Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje atliks valstybinis choras „Vilnius“ ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, dirigentas Modestas Pitrėnas.

Šiemet XII tarptautinio Šv. Jokūbo festivalio „Dainuojantys paukščiai“ pasklis po Vilniaus, Panevėžio, Alytaus, Kaišiadorių bažnyčias, ir koncertines erdves. Džiugu, kad pasiklausyti koncertų galės ir Lietuvos regionų muzikos mylėtojai – pirmą kartą festivalio istorijoje rengėjai – valstybinis choras „Vilnius“ – pasirūpins galimybe klausytojams atvykti į renginius sostinėje. Tad susitikime tikroje chorinės, ir kamerinės muzikos šventėje, kuri skleis žinią apie tai, kad muzika pakylėja, įkvepia, vienija, guodžia, o galbūt kalba kalbės net ir už tuos, kurių jau nebėra šalia.


Organizatorių informacija

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *