Vilniaus universiteto (VU) mišrusis choras „Pro musica“, minėdamas savo dvidešimtmetį, klausytojams paruošė ypatingą dovaną – gruodžio 4 dieną Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje atliko retai skambantį amerikiečių minimalizmo genijaus Philipo Glasso kūrinių ciklą „Songs from Liquid Days“. Šis opusas vienodai žavi tiek rimtosios muzikos entuziastus, tiek šiuolaikinės ir populiariosios muzikos gerbėjus. Jis pavergia ypatingu muzikiniu stiliumi, kurio atsikartojantys minimalistiniai motyvai ir originalūs harmoniniai sąskambiai tarsi panardina į meditacinę būseną, kviesdami apmąstyti dainų cikle gvildenamas gyvenimo laikinumo, meilės, bėgančio laiko, jausmų trapumo temas.
Pasak „Pro musica“ meno vadovės Rasos Gelgotienės, šis Ph. Glasso kūrinys jau skambėjo atliekamas visų trijų VU chorų ir tapo viena ryškiausių kolektyvo programų per visą dvidešimtmetį. „Todėl, kai reikėjo pasirinkti, ką dainuosime jubiliejiniame koncerte, neteko abejoti nė sekundės. Ši muzika įtraukia į savitą „glasišką“ pasaulį, kuriame nenuilstamai pulsuojanti mistiška energija užvaldo nuo pirmųjų akordų ir nepaleidžia iki paskutinės natos“, – pasakojo chorvedė.
Kūrinį kartu su sukaktį mininčiu choru „Pro musica“ atliko VU chorai „Virgo“ ir „Gaudeamus“, Vilniaus miesto ansamblis NIKO, solistai Aistė Pilibavičiūtė (sopranas) ir Juozas Janužas (tenoras), VU vargonininkas Vidas Pinkevičius, pianistė Eglė Andrejevaitė, fleitų grupė (vad. Lina Baublytė) ir mušamųjų grupė (vad. Andrius Rekašius). Dirigavo Gediminas Gelgotas.
Savo gretose per devyniasdešimt VU studentų, alumnų, dėstytojų, darbuotojų ir muzikos mėgėjų vienijančiam kolektyvui R. Gelgotienė vadovauja nuo jo susikūrimo 2004 m. Ambicingus planus įgyvendinant jai talkina du chormeisteriai – chorvedys Ignas Garla ir vienas populiariausių chorams kuriančių Lietuvos kompozitorių Donatas Zakaras.
„Nors choras jau mini dvidešimtmetį, palyginti su kitais šalies kolektyvais, jis dar gana jaunas. Vis dėlto, vertinant veiklos rezultatus, tai išties labai brandus choras. Atlikti sudėtingi kūriniai, parengtos ambicingos programos, atsakingos gastrolės, dalyvavimas valstybei svarbiuose reprezentaciniuose renginiuose – nuveikti darbai kalba patys už save“, – pabrėžė choro meno vadovė ir vyriausioji dirigentė R. Gelgotienė.
Vienas šiuo metu stipriausių ir gausiausių chorų Lietuvoje „Pro musica“ tik susikūręs iš kitų šalies chorų išsiskyrė pasirinkta stambių chorinių-simfoninių formų repertuarine kryptimi. Kolektyvas jau yra atlikęs daugybę didžiųjų chorinių partitūrų, tarp kurių – pagrindiniai pasaulinės klasikos lobyno šedevrai: G. Verdi ir W. A. Mozarto „Requiem“, G. Rossini ir A. Dvořako „Stabat Mater“, J. S. Bacho „Magnificat“, C. Saint-Saënso „Kalėdinė oratorija“ ir „Requiem“, L. van Beethoveno IX simfonija, G. Mahlerio II (Prisikėlimo) simfonija.
Nemažai dėmesio choras skiria ir šiuolaikinei muzikai. Jo atliekami skambėjo A. Ramírezo „Misa Criolla“, D. Fanshawe „African Sanctus“ O. Gjeilo „Saulėtekio mišios“, M. Palmeri „Misatango“, C. Fonsecos „Afrobraziliškos mišios“, K. Jenkinso „Ginkluotas žmogus. Mišios už taiką“ ir kiti. Be to, kolektyvas dalyvauja eksperimentiniuose projektuose ir šiuolaikinio meno performansuose.
Nuo susikūrimo choras yra parengęs nemažai teminių – ispanų, amerikiečių, rusų, lietuvių ir Šiaurės šalių – muzikos programų. Kita svarbi choro veiklos sritis – bendradarbiavimas su kitų Europos ir pasaulio universitetų chorais ir orkestrais. Su užsienio partneriais choras „Pro musica“ įgyvendino daug muzikinių projektų įvairiose šalyse, koncertavo daugelio Europos valstybių, taip pat JAV, Rusijos, Meksikos, Kubos, Brazilijos ir Kazachstano, Armėnijos ir Sakartvelo scenose.
Chorui taip pat svarbi edukacinė ir chorinio dainavimo populiarinimo veikla. Kartu su kitais dviem VU chorais „Pro musica“ yra vienas nuo 2012 m. rengiamo ir ilgainiui tradiciniu tapusio projekto „Klasika visiems“ steigiamųjų organizatorių.
Justino Dijoko nuotr.