Balandžio 17–20 dienomis Vilniuje vyko pirmasis Baltijos šiuolaikinės operos tinklo susitikimas, subūręs Lietuvos, Latvijos ir Estijos šiuolaikinio muzikos teatro atstovus – kūrėjus, tyrėjus, prodiuserius – gilesnei pažinčiai, bendrų sąlyčio taškų paieškoms ir naujiems ryšiams, idėjoms ir bendradarbystėms plėtoti.
Beveik prieš metus, bendraujant su kolegomis iš Latvijos, pusiau juokais nuskambėjo mintis, kad Baltijos šalių šiuolaikinės muzikos kūrėjai nors ir yra geografiškai artimi, bet menkai pažįstami, tad būtų aktualu šiuolaikinės operos atstovams susiburti ir drauge paieškoti bendrų sąlyčio taškų. Šio tinklo iniciatoriais tapo Vilniaus miesto šiuolaikinio muzikos teatro kompanija „Operomanija“, partneriai iš Latvijos – festivalis ir asociacija „Sansusī“ ir Gertrūdos gatvės teatras (Ģertrūdes ielas teātris), bei Estijos – čia naujai įsteigtas šiuolaikinės operos judėjimas „Naujoji opera“ (New Opera). Į renginius atvyko ir daugiau Baltijos šalių šiuolaikinės operos lauku besidominčių užsienio atstovų iš Šveicarijos, Nyderlandų, Belgijos, Prancūzijos, Serbijos ir kt.
Pasvarstymai apie gilesnės pažinties poreikį ir bendradarbiavimo galimybes netrukus pavirto trišaliu susitarimu susiburti į Baltijos šiuolaikinės operos tinklą, o pirmą kartą susitikti Vilniuje nuspręsta neatsitiktinai. „Trijų Baltijos šalių gretose veiklos tęstinumu esame it kokie šiuolaikinės operos pirmeiviai, įgiję kolegų latvių ir estų pasitikėjimą. Paaiškėjo, kad mūsų patirtis ir įdirbis šiuolaikiniame muzikos teatre, naujosios operos žanre yra didžiausi, todėl kolegoms pageidaujant buvo nuspręsta pirmąjį susitikimą surengti Vilniuje. Be to, svečiams galėjome pasiūlyti ir išsamesnę pažintį su lietuviškuoju kontekstu – pristatyti meninę programą. Taip pat šiemet susitikimai numatyti ir Latvijoje bei Estijoje“, – sako pirmąjį tinklo susitikimą Vilniuje organizuojanti „Operomanijos“ vadovė, prodiuserė Ana Ablamonova.
Keturias dienas trukusi Baltijos šiuolaikinės operos tinklo susitikimo programa dalyviams pasiūlė renginių įvairovę: diskusijas, kiekvienos iš Baltijos šalių šiuolaikinio muzikos teatro lauko konteksto pristatymus ir pačių kūrėjų prisistatymus pitchingo sesijose. Renginio atidarymo vakarą užsienio svečiams lietuvišką naujosios operos diskursą nušvietė muzikologė Rasa Murauskaitė-Juškienė ir teatro kritikas Vaidas Jauniškis. O pasižiūrėję lietuvių kūrėjų darbų programą – mūsų šalyje ir užsienyje apdovanojimų bei pripažinimo sulaukę ir publikos pamėgti kūriniai: erdvinė opera tamsoje „Confessions“, opera dešimčiai kasininkių, prekybos centro garsams ir fortepijonui „Geros dienos!“, garso patirtis Vilniaus gete „Glaistas“ (nuotr.) – dalyviai turėjo galimybę susipažinti su kūrėjų komandomis; šiuos susitikimus moderavo R. Murauskaitė-Juškienė.
Baltijos šiuolaikinės operos tinklo susitikimo tikslas – susipažinti su Baltijos šalių naujosios operos kontekstais, supažindinti kūrėjus, prodiuserius ir tyrėjus, viliantis, kad tarp jų užgims dialogas, o galbūt ir ketinimai bendradarbiauti. „Be galo smalsu nerti į šį nuotykį ir norisi tikėti, kad susitikimai Lietuvos sostinėje Vilniuje, o vėliau ir kituose Latvijos ir Estijos miestuose, bus prasmingi, produktyvūs ir įkvepiantys naujoms, įdomioms veikloms, nubrėš ateities baltiško bendradarbiavimo kryptis ir strategijas“, – teigia A. Ablamonova.
Baltijos šiuolaikinės operos tinklo susitikimą Vilniuje parėmė: Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture, Vilniaus miesto savivaldybė, Lietuvos kultūros taryba.
Ilmės Vyšniauskaitės nuotr.